Miesiące przygotowań i promocji, setki jurorów, wreszcie długo wyczekiwane przez wszystkich listy laureatów najbardziej prestiżowych nagród i końcowe odliczanie do dnia finału. Nasz rodzimy rynek doczekał się kilku prestiżowych konkursów wzorniczych, są to m.in.: Dobry Wzór, Diament Meblarstwa, make me, must have i Top Design Award. Produkty i usługi z tymi znakami jakości zyskują zaszczytne miejsce w polskim designie, podobnie jak ich twórcy – projektanci i producenci. Najstarszy konkurs – Dobry Wzór – po raz pierwszy został zorganizowany w latach 90. Historie pozostałych są nieco krótsze, bo mają swój początek w XXI w. Oto konkursy, które zmieniają spojrzenie na polski rynek wzorniczy.
DOBRY WZÓR
NAZWA NAGRODY: Dobry Wzór
ORGANIZATOR: Instytut Wzornictwa Przemysłowego
LOKALIZACJA FINAŁU: Warszawa
PIERWSZA EDYCJA: 1993 r.
Dobry Wzór to najstarszy konkurs. Po raz pierwszy został zorganizowany w 1993 r. Właśnie trwa jego 27. edycja. Jak co roku, Instytut Wzornictwa Przemysłowego nagrodzi najlepiej zaprojektowane produkty i usługi na polskim rynku. Rezultat tegorocznego monitoringu jest iście imponujący – to aż 1995 produktów i usług wytypowanych przez zespół badaczy IWP. Warunków jest kilka – muszą być one dobrze zaprojektowane (z uregulowaniem praw autorskich), dostępne na polskim rynku nie dłużej niż 3 lata w przypadku produktów/usług i 5 lat w przypadku nowych materiałów, produkowane w seriach przemysłowych oraz dostępne powszechnie i masowo. Celem konkursu jest wyróżnienie produktów i usług charakteryzujących się wysoką jakością wzornictwa oraz wspieranie ich producentów i dystrybutorów. Produkty i usługi należą do 9 sfer: Dom, Praca, Sfera Publiczna, Usługi, Nowe technologie, Grafika użytkowa i opakowania, Nowe materiały, Transport i komunikacja, Moda i akcesoria. W 2016 r. finalistą konkursu Dobry Wzór w sferze Dom był nowoczesny stół rozkładany LOFT marki MILONI. Warto wiedzieć, że produkty i usługi, które znajdą się w finale są następnie prezentowane na największej w Polsce wystawie designu, organizowanej w siedzibie IWP przy ul. Świętojerskiej.
DIAMENT MEBLARSTWA
NAZWA NAGRODY: Diament Meblarstwa
ORGANIZATOR: Wydawnictwo meble.pl i Meble.pl
LOKALIZACJA FINAŁU: Warszawa
PIERWSZY KONKURS: 2006 r.
Konkurs, którego jubileuszowa – 15. edycja – potrwa jeszcze do października br. to Diament Meblarstwa. Organizowany jest od 2006 r. i ma na celu wyłonienie najlepszych produktów w branży meblarskiej i wyposażenia wnętrz pod względem wzornictwa, technologii, innowacyjności oraz funkcjonalności. Zwycięzcy otrzymują tytuł Diament Meblarstwa oraz pamiątkową statuetkę, której autorem jest Jarosław Perszko, rzeźbiarz, pracownik naukowo-dydaktyczny Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej. Nagroda, jaką uzyskują uczestnicy konkursu jest potwierdzeniem oryginalności i znakomitego postrzegania przez ekspertów. W skład kapituły wchodzi kilkudziesięciu architektów, projektantów wnętrz, designerów, trendsetterów, blogerów, przedstawicieli mediów i organizacji, naukowców i ekspertów branżowych, przedstawicieli handlu, technologów produkcji, przedstawicieli hurtowni oraz firm patentowych i atestowych. W 2017 r. w konkursie pojawiła się nowa kategoria: młody design, w ramach której studenci oraz ubiegłoroczni i tegoroczni absolwenci szkół i uczelni wyższych mogą zgłaszać bezpłatnie swoje projekty mebli i elementów wyposażenia wnętrz. Marka MILONI jest trzykrotnym zdobywcą Diamentu Meblarstwa. W 2014 r. laureatem konkursu był nowoczesny stół rozkładany FRAME. Dwa lata później to LOFT – stworzony przez markę MILONI w innowacyjnej technologii, także nowoczesny stół rozkładany – święcił tryumfy w kategorii strefa jadalni – meble. Trzeci Diament Meblarstwa – w 2018 r. – zdobył okrągły stół rozkładany FOX.
must have
NAZWA NAGRODY: must have
ORGANIZATOR: Łódź Design Festival
LOKALIZACJA FINAŁU: Łódź
PIERWSZY PLEBISCYT: 2011
must have to plebiscyt organizowany od 2011 r. przez Łódź Design Festival. Jego celem jest wyróżnienie najlepszych polskich wdrożeń, pochodzących od polskich projektantów i producentów i odzwierciedlających najważniejsze trendy w polskim projektowaniu. To nieodpłatnie nadawany znak jakości, którym polskie firmy mogą posługiwać się w kraju i za granicą. Plebiscyt powstał, by upowszechnić dobry polski design i promować rodzimy biznes oraz projektantów. must have to swego rodzaju rekomendacja konsumencka, bo jak sama nazwa wskazuje – wyróżniony przedmiot warto mieć. Zgłoszenia do plebiscytu mają charakter otwarty, przyjmowane są przez cały rok i są bezpłatne. Własne nominacje, po dokonaniu przeglądu rynku, przedstawia również Rada Ekspertów w skład której wchodzą uznani architekci, przedstawiciele mediów i najważniejszych w kraju ośrodków wzornictwa. Zgłaszane produkty muszą spełnić dwa podstawowe warunki: pochodzić z Polski oraz być dostępne w sprzedaży.
make me
NAZWA NAGRODY: make me
ORGANIZATOR: Łódź Design Festival
LOKALIZACJA FINAŁU: Łódź
PIERWSZY KONKURS: 2008 r.
Zupełnie inny od czterech pozostałych konkursów jest międzynarodowy konkurs wzorniczy make me!. W końcu jest to jedno z najbardziej innowacyjnych wydarzeń w dziedzinie projektowania w Europie i bardzo ważny element Łódź Design Festival. Głównym celem make me! stało się prognozowanie trendów, odważnych idei, oraz wspieranie młodych projektantów, którzy są gotowi do pracy na rynku. Jak zwraca uwagę organizator, finaliści poprzednich edycji podkreślają możliwości, jakie otworzyły się przed nimi dzięki obecności w konkursie, w tym: zaistnienie w środowisku projektowym, promocję poprzez liczne publikacje czy kolejne wystawy. Konkurs realizowany od 2008 r., adresowany jest nie tylko do designerów, ale także adeptów kierunków artystycznych i projektowych. W make me! nagradzane są projekty eksperymentujące z materiałem czy poszukujące nowych interpretacji dotychczasowych funkcji. Zgłoszone prace oceniane są dwuetapowo przez specjalnie dobrane, różnorodne w swoich zainteresowaniach grono jury, a dzięki otwartej dla publiczności prezentacji projektów na wystawie i kontaktom z ekspertami, make me! staje się trampoliną do dalszego rozwoju zawodowego. Konkurs cieszy się dużą popularnością. W ub.r. zgłoszenia przesłało 148 projektantów z całego świata, z takich krajów, jak: Egipt, Francja, Szwajcaria, Niemcy, Litwa, Korea Południowa, Włochy, Anglia, Holandia, Hong Kong, Rosja, Szwecja, Słowacja, Kanada, Austria, Izrael, Turcja, Argentyna, Mołdawia, Hiszpania, Czechy czy Norwegia. Nagrodę główną otrzymali Patrick Henry Nagel i Nils Körner ze studia Haus Otto za projekt The One Dollar Glasses.
TOP DESIGN AWARD
NAZWA NAGRODY: TOP DESIGN AWARD
ORGANIZATOR: Grupa MTP, organizator Areny Design
LOKALIZACJA FINAŁU: Poznań
PIERWSZY KONKURS: 2009 r.
Poznańskiej Arenie Design od samego początku towarzyszy międzynarodowy konkurs Top Design Award, który promuje innowacyjne wzornictwo na najwyższym poziomie. Wyróżnienie tym prestiżowym znakiem jest narzędziem komunikacyjnym i promocyjnym, potwierdzającym jakość wzorniczą produktu. Oceny zgłoszonych produktów dokonuje niezależne jury, złożone z wybitnych specjalistów w dziedzinie designu. Wręczenie nagród tradycyjnie odbywa się podczas uroczystej gali w czasie trwania wydarzenia Arena Design. W ceremonii biorą udział przedstawiciele instytucji, stowarzyszeń, mediów oraz znane osobowości świata designu. Nagrodzone produkty mogą być oznaczane prestiżowym znakiem Top Design Award przez nieograniczony czas. Natomiast wystawa produktów finalistów konkursu jest co roku organizowana w przestrzeni Areny Design. Wyróżnione przedmioty można oglądać w specjalnie wydzielonej strefie podczas odbywających się w Poznaniu targów